Rapport fra tilsyn med helse- og sosialtjenester til voksne med psykiske lidelser i Ås kommune (2007)
Fylkesmannen og Helsetilsynet i Oslo og Akershus
Ved dette tilsynet ble det konstatert avvik fra lov eller forskrift. Tilsynsmyndigheten har vurdert de tiltakene som er satt i verk som tilstrekkelige. Tilsynet er derfor avsluttet.
Sammendrag
1. Innledning
2. Beskrivelse av virksomheten - spesielle forhold
3. Gjennomføring
4. Hva tilsynet omfattet
5. Funn
6. Regelverk
7. Dokumentunderlag
8. Deltakere ved tilsynet
Sammendrag
Fylkesmannen og Helsetilsynet i Oslo og Akershus gjennomførte 7. og 8. mai 2007, tilsyn med helse- og sosialtjenester til voksne med alvorlig psykisk lidelse i Ås kommune.
Tilsynet ble utført som systemrevisjon og omfattet følgende områder:
- Oppstartfasen - tilgjengelighet til tjenester, håndtering av nye henvendelser, planlegging, utredning av behov og avgjørelse/ vedtak om tjenester
- Iverksettingsfasen - iverksetting av tjenester innen forsvarlig tid, i tråd med plan og utredning og krisehåndtering
- Oppfølgingsfasen - sikring av kontinuitet, oppfølging av tjenestemottakerne, revurdering av behov og eventuelt justering av tjenester
I forhold til hver fase er det undersøkt om kommunen oppfyller krav i sosial- og helselovgivingen om:
- brukermedvirkning
- koordinering av tjenestene
- individuelt tilpassede tjenester
- forsvarlig tjenesteyting
Denne rapporten beskriver de avvik og merknader som ble påpekt innen de reviderte områdene.
Det ble funnet 2 avvik.
Avvik 1:
Kommunen sikrer ikke at det i tilstrekkelig grad fattes vedtak som ivaretar rettssikkerheten til tjenestemottakeren, herunder forutsigbarhet og kontinuitet i tjenesteytingen.
Avvik 2:
Kommunen har ikke et system som sikrer at alle vedtak om støttekontakt iverksettes innen forsvarlig tid
Dato:
Heidi Fugli
revisjonsleder Karianne Arnkværn
revisor
Ketil Kongelstad
revisor Marit Thorseth
revisor
1. Innledning
Rapporten er utarbeidet etter systemrevisjon ved Ås kommune i perioden 5.3.2007 - . Tilsynet ble gjennomført av Fylkesmannen og Helsetilsynet i Oslo og Akershus. Tilsynet er en del av et landsomfattende felles tilsyn i 2007 med sosial- og helsetjenester til personer med alvorlige psykiske lidelser, utført på oppdrag fra Statens helsetilsyn.
Formålet med tilsynet er å vurdere om virksomheten ivaretar bestemte lovkrav innenfor de tema tilsynet omfatter.
Dette tilsynet omfatter både helsetjenester etter helselovgivingen som er underlagt tilsyn fra Helsetilsynet i fylket og sosiale tjenester etter sosialtjenesteloven som er underlagt tilsyn fra Fylkesmannen. Sammenheng og helhet i tjenestetilbudet er blant de mest kritiske faktorene ved tjenesteyting til personer med psykisk sykdom.
Fylkesmannen som ansvarlig for tilsynet med sosialtjenesten og Helsetilsynet i fylket som ansvarlig for tilsynet med helsetjenesten, har oppnevnt ett felles tilsynslag for å gjennomføre tilsynet. Det er utarbeidet en felles rapport. Oppfølging av avvik vil bli koordinert.
Tilsynet er gjennomført som en systemrevisjon. Formålet med systemrevisjonen er å vurdere om virksomheten ivaretar ulike krav i lovgivningen gjennom sin internkontroll. Revisjonen omfattet undersøkelse om:
- hvilke tiltak virksomheten har for å avdekke, rette opp og forebygge overtredelse av lovgivningen innenfor de tema tilsynet omfatter
- tiltakene følges opp i praksis og om nødvendig korrigeres
- tiltakene er tilstrekkelige for å sikre at lovgivningen overholdes
En systemrevisjon gjennomføres ved granskning av tilsendte dokumenter, ved intervjuer og revisjonsbevis. Revisjonsbevis innebærer å sjekke om rutiner, prosedyrer og instrukser blir fulgt opp i praksis.
Rapporten omhandler avvik og merknader som er avdekket under revisjonen og gir derfor ingen fullstendig tilstandsvurdering av virksomhetens arbeid innenfor de områder tilsynet omfattet.
- Avvik er mangel på oppfyllelse av krav gitt i eller i medhold av lov eller forskrift
- Merknad er forhold som ikke er i strid med krav fastsatt i eller i medhold av lov eller forskrift, men der tilsynsmyndigheten finner grunn til å påpeke mulighet for forbedring
2. Beskrivelse av virksomheten - spesielle forhold
Ås kommune har ca 14500 innbyggere. Kommunen er organisert med rådmann, etatssjefer og enhetsledere. Det overordnete ansvaret for helse- og sosialtjenestene i Ås kommune er lagt til Helse- og sosialsjefen. Psykisk helsetjeneste er organisert i egen enhet og omfatter dagsenter, omsorgsboliger med tjenester, ambulerende tjenester og psykiske helsetjenester i form av støttesamtaler til hjemmeboende med psykiske lidelser.
Kommunen har en egen forvaltningsenhet som fatter vedtak på tjenestene.
3. Gjennomføring
Systemrevisjonen omfattet følgende aktiviteter:
Revisjonsvarsel ble utsendt 5.3.2007.
Oversikt over dokumenter virksomheten har oversendt i forbindelse med tilsynet er gitt i kapitlet Dokumentunderlag.
Forundersøkelser:
Forut for tilsynet ble det holdt telefonintervju med to fastleger, en støttekontakt og representant for Follo Distriktspsykiatriske senter.
Åpningsmøte ble avholdt 7.5.2007.
Intervjuer
11 personer ble intervjuet.
Dokumentgransking. Oversikt over dokumentasjon som ble gjennomgått under revisjonsbesøket er gitt i kapitlet Dokumentunderlag.
Sluttmøte
Tema for tilsynet var kommunens planlegging og gjennomføring av tiltak som sikrer at personer med alvorlig psykisk sykdom får forsvarlige tjenester. De aktuelle problemstillingene er belyst i tre faser gjennom fire perspektiver. Kommunens oppgaver innenfor hver av disse har sammenheng med og kan påvirke hverandre. tilgjengelighet til tjenester, håndtering av nye henvendelser, planlegging, utredning av behov og avgjørelse/vedtak om tjenester iverksetting av tjenester innen forsvarlig tid, i tråd med plan og utredning og krisehåndtering sikring av kontinuitet, oppfølging av tjenestemottakerne, revurdering av behov og eventuelt justering av tjenester I forhold til hver fase er det undersøkt om bydelen oppfyller krav i sosial- og helselovgivingen om: Under tilsynet ble det funnet 2 avvik, det ble ikke gitt noen merknader. Kommunen sikrer ikke at det i tilstrekkelig grad fattes vedtak som ivaretar rettssikkerheten til tjenestemottakeren, herunder forutsigbarhet og kontinuitet i tjenesteytingen. Avvik fra følgende myndighetskrav: Avviket bygger på følgende: Kommentar: Kommunen har ikke et system som sikrer at alle vedtak om støttekontakt iverksettes innen forsvarlig tid Avvik fra følgende myndighetskrav: Avviket bygger på følgende: Kommentar: Virksomhetens egen dokumentasjon knyttet til den daglige drift og andre forhold av betydning som ble oversendt under forberedelsen av revisjonen: Dokumentasjon som ble gjennomgått under revisjonsbesøket: Korrespondanse mellom virksomheten og Helsetilsynet i Oslo og Akershus: I tabellen under er det gitt en oversikt over deltakerne på åpningsmøte og sluttmøte, og over hvilke personer som ble intervjuet. Navn Funksjon / stilling Åpningsmøte Intervju Sluttmøte Berith Trobe Dahlgren Helse- og sosialsjef X X X Margit Rørvik Psykiatrisk sykepleier X X X Gerd Berntsen Leder bolig/dagsenter X X X Irma Kristensen Enhetsleder psykisk helse X X X Anne Berit Skoghus Saksbehandler X X Bente Sperlin Avd.leder korttids- og rehab.tjenesten X X X Anne S. Kristiansen Enhetsleder bolig voksne utviklingshemmede X X X Hilde Landmark Saksbehandler X X X Unn Hegg Enhetsleder pleie- og omsorg X X X Kristin Østby Sykepleier 1 Hjemmesykepleien X X X Matthildur Bjørnsdottir Psykiatrisk sykepleier X X Klara Jovik Psykisk helsetjeneste X X Gry Mathisen Enhetsleder forvaltningsenheten X X Fra tilsynsmyndighetene deltok:4. Hva tilsynet omfattet
Oppstartfasen
Iverksettingsfasen
Oppfølgingsfasen
5. Funn
Avvik 1:
Avvik 2:
6. Regelverk
7. Dokumentunderlag
8. Deltakere ved tilsynet
Rådgiver/statsviter Marit Thorseth, Fylkesmannen i Oslo og Akershus sosial og familieavdeling, revisor
Rådgiver/jurist Karianne Arnkværn, Fylkesmannen i Oslo og Akershus sosial og familieavdeling, revisor
Ass fylkeslege Ketil Kongelstad, Helsetilsynet i Oslo og Akershus, revisor
Rådgiver/sykepleier Heidi Fugli, Helsetilsynet i Oslo og Akershus, revisjonsleder