Rapport fra tilsyn med tema håndtering av politiattester ved Bergen Akuttsenter 2012
Oppfølging av tilsynet
I dette tilsynet ble det ikke funnet avvik fra lov eller forskrift. Tilsynet er derfor avsluttet.
Sammendrag
Denne rapporten beskriver de avvik og merknader som ble påpekt innen de reviderte områdene. Tilsynet omfattet følgende område:
Institusjonens praksis ved innhenting og håndtering av politiattester, herunder praksis ved ansettelser og politiattest for oppdragstakere.
Under tilsynet undersøkte vi om institusjonen sikrer at politiattest foreligger der det er krav om det, og vi gjennomgikk politiattestene for alle ansatte. Det ble ikke avdekket forhold som er i strid med regelverket vedrørende politiattester.
Dato: 6.3.2012
Hilde Ordemann
revisjonsleder
Randi Alme Flataker
revisor
1. Innledning
Rapporten er utarbeidet etter systemrevisjon ved Bergen Akuttsenter i perioden 2.-16. februar 2012. Revisjonen inngår som en del av Fylkesmannens planlagte tilsynsvirksomhet i inneværende år.
Fylkesmannen er gitt myndighet til å føre tilsyn med barneverntjenesten etter barnevernlover § 2-3.
Formålet med systemrevisjonen er å vurdere om virksomheten ivaretar ulike krav i lovgivningen gjennom sin internkontroll. Revisjonen omfattet undersøkelse om:
- hvilke tiltak virksomheten har for å avdekke, rette opp og forebygge overtredelse av lovgivningen innenfor de tema tilsynet omfatter
- om tiltakene følges opp i praksis og om nødvendig korrigeres
- om tiltakene er tilstrekkelige for å sikre at lovgivningen overholdes
En systemrevisjon gjennomføres ved granskning av dokumenter, ved intervjuer og andre undersøkelser.
Rapporten omhandler avvik og merknader som er avdekket under revisjonen og gir derfor ingen fullstendig tilstandsvurdering av virksomhetens arbeid innenfor de områder tilsynet omfattet.
- Avvik er mangel på oppfyllelse av krav gitt i eller i medhold av lov eller forskrift
- Merknad er forhold som ikke er i strid med krav fastsatt i eller i medhold av lov eller forskrift, men der tilsynsmyndigheten finner grunn til å påpeke mulighet for forbedring
2. Beskrivelse av virksomheten - spesielle forhold
Bergen Akuttsenter har siden august 2011 bestått av tre avdelinger, Bønes, Kalfaret og Klokkarlia. Bønes er godkjent for plasseringer etter bvl §§ 4-6, 4-4, 5.ledd og 4-12, Klokkarlia er godkjent for plasseringer etter bvl. §§ 4-24 og 4-26 og Kalfaret er godkjent for plasseriner etter bvl § 4-6, 1. og 2. ledd. Avdelingene ligger geografisk spredt. Hver avdeling har avdelingsleder som også går i miljøet. Det overordnete ansvaret for innhenting av politiattester er plassert hos institusjonsleder. Politiattestene oppbevares på hovedkontoret.
3. Gjennomføring
Systemrevisjonen omfattet følgende aktiviteter:
Varsel ble sendt 13.1.2012. Oversikt over dokumenter virksomheten har oversendt i forbindelse med tilsynet er gitt i kapitlet Dokumentunderlag.
Åpningsmøte ble holdt 2.2.2012.
Intervjuer
7 personer ble intervjuet.
4. Hva tilsynet omfattet
Tilsynet omfattet institusjonens praksis ved innhenting og håndtering av politiattester, herunder praksis ved ansettelser og innhenting av politiattest for oppdragstakere.
5. Funn
Under tilsynet undersøkte vi om institusjonen sikrer at politiattest foreligger der det er krav om det, og vi gjennomgikk politiattestene for alle ansatte. Det ble ikke avdekket forhold som er i strid med regelverket vedrørende politiattester.
6. Regelverk
- Lov om barneverntjenester § 6-10
- Forskrift om krav til kvalitet i barneverninstitusjoner § 10
- Forskrift om tilsyn med barn i barneverninstitusjoner for omsorg og behandling §§ 7 og 9
- Forskrift av 15.10.99 om politiattest i henhold til barnevernloven
- Rundskriv Q-34/2011: Retningslinjer til forskrift om politiattest i henhold til barnevernloven
7. Dokumentunderlag
Virksomhetens egen dokumentasjon knyttet til den daglige drift og andre forhold av betydning som ble oversendt under forberedelsen av revisjonen:
- Organisasjonskart for institusjonen
- Navn på alle ansatte med dato for tiltredelse
- Kopi av politiattest for alle ansatte
- Rutine vedrørende innhenting av politiattester
8. Deltakere ved tilsynet
I tabellen under er det gitt en oversikt over deltakerne på åpningsmøte og sluttmøte, og over hvilke personer som ble intervjuet.
Navn |
Funksjon / stilling |
Åpningsmøte |
Intervju |
Sluttmøte |
---|---|---|---|---|
Bjarte Gripnar |
Leder |
X |
X |
|
Andreas Lund Heldal |
Avdelingsleder, Kalfaret |
X |
X |
|
Lasse Steffensen |
Miljøterapeut, Kalfaret |
X |
||
Herdis Stoknes |
Avdelingsleder, Bønes |
X |
||
Tom- Kristian Trondsen |
Miljøterapeut, Bønes |
X |
||
Anne Mette Åsheim |
Avdelingsleder, Klokkarlia |
X |
||
Truls Ivar Tvedt |
Miljøterapeut, Klokkarlia |
X |
Fra tilsynsmyndighetene deltok:
Randi Alme Flataker og Hilde Ordemann