Rapport fra tilsyn med samfunnssikkerhets- og beredskapsarbeidet i Lardal kommune 2012
Oppfølging av tilsynet
I dette tilsynet ble det ikke funnet avvik fra lov eller forskrift. Tilsynet er derfor avsluttet.
Sammendrag
Fylkesmannen i Vestfold gjennomførte 17. april 2012 tilsyn med kommunens arbeid på samfunnssikkerhetsområdet, herunder også planverk knyttet til helse- og sosialområdet, smittevern og pandemi.
Oppfølging av tilsynet:
I dette tilsynet ble det ikke funnet avvik fra lov eller forskrift. Tilsynet er derfor avsluttet.
1. Innledning
I henhold til Fylkesmannens embetsoppdrag fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap skal Fylkesmannen veilede og føre tilsyn med samfunnssikkerhets- og beredskapsarbeidet i kommunene.
Fylkesmannen skal videre føre tilsyn med kommunens helsemessige- og sosiale beredskapsplanlegging med kommunespesifikke ROS-analyser.
Fylkesmannen skal bidra til bevisstgjøring omkring kommunens ansvar i forhold til håndtering, informasjon og oppfølging ved uønskede hendelser, og skal være pådriver for at nøkkelpersoner i kommunene/etatene involveres i planarbeidet.
2. Beskrivelse av virksomheten - spesielle forhold
Lardal kommune er en liten innlandskommune med ca 2500 innbyggere. Både Numedalslågen og RV40 går gjennom kommunen og bosetting er hovedsakelig langs disse landemerkene. Kommunen har store skog- og landbruksarealer. For øvrig lett industri og ulik næringsvirksomhet med bl.a. turisme knyttet til fiske og skianlegg. Kommunen er godt utbygget med tanke på barnehage, skole og helse- og omsorgstjenester med eget sykehjem og legesenter. Kommunen har en del arealer langs elveleiet som kan være utsatt for ras også pga. kvikkleire.
3. Gjennomføring
- Spørreskjema ifb med kommunetilsyn innenfor samfunnssikkerhet og beredskap, utsendt med varsel om tilsyn. Skjema ble benyttet i forhold til utarbeidelse av spørsmålsmatriser
- Dokumentgjennomgang i forkant av tilsynet
- Kommuneplan – langsiktig del 2005-2014
- Smittevernplan, revidert 18.03.2012
- Krise-beredskapsplan vedtatt 13.03.2012
- Sosial-og helse-beredskapsplan, delplan til kommunens krise-og beredskapsplan, revidert 09.11.06 - Tilsyn med åpningsmøte, intervjuer og sluttmøte.
4. Hva tilsynet omfattet
Samfunnssikkerhet og beredskap med fokus på planverk, ROS-analyser og kriseledelse.
Tilsynsteamet var sammensatt av representanter fra Fylkesmannens Miljø- og samfunnssikkerhetsavdeling og Helse- og Sosialavdeling:
- Johan Christian Haugan, seniorrådgiver, revisjonsleder
- Per Schjelderup, ass.fylkeslege, revisor
- Solveig Thorød, førstekonsulent, revisor
5. Funn
Det ble ikke påvist avvik fra gjeldende regelverk ved tilsynet. Aktuelle planer var oppdatert i forhold til varslingslister m.m.
Det ble på sluttmøtet gitt veiledning i forhold til det videre arbeid med oppfølging av beredskaps-arbeidet i kommunen.
- Behov for å gjennomføre risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS) for kommunens virksomheter som grunnlag for revisjon av kommunens overordnede ROS. Plan for kriseledelsen revideres med utgangspunkt i de funn som er gjort, og nødvendige risikoreduserende tiltak iverksettes.
- Det er viktig å involvere kommunelegen i beredskapsarbeidet.
- IK systemene må utformes slik at de ivaretar oppfølgingen av planverket på en bedre måte.
- Fylkesmannen anbefaler kommunen å benytte krisestøtteverktøyet CIM til arbeidet med ROS-analyser og som krisehåndteringsverktøy. Dette gir arbeidet struktur og det gir kommunen en god oversikt over arbeidet som er gjort innenfor samfunnssikkerhet- og beredskap.
- Fokus på beredskap i opplæringssammenheng.
- IK knyttet til planleggingsarbeidet
- Sikre relevant fagkompetanse i planarbeidet
- Oppfølging av planarbeidet, frister for revisjon, styringsinfo./rapporteringer
- Egeninitierte øvelser
- Møtevirksomhet kriseledelse/beredskapsråd - Politisk bevisstgjøring i forhold til tiltak knyttet til beredskapsarbeidet.
- Fylkesmannen ber om at Lardal kommune vurderer å vitalisere arbeidet i beredskapsrådet som konsultativt organ under hendelser og som faglig støtteorgan i arbeidet med samfunnssikkerhet og beredskap.
6. Regelverk
Myndighetskrav som står sentralt i forbindelse med tilsynet:
- Lov av 25.06.2010 nr 45 om kommunal beredskapsplikt, sivile beskyttelsestiltak og sivilforsvaret §§ 14 og 15
- Lov av 24.06.2011 om kommunale helse- og omsorgstjenester med mer kap 5 §§ 5-2
- Lov av 23.07.2000 nr 56 om helsemessig og sosial beredskap
- Lov av 02.06.1999 om helsepersonell
- Lov av 30. mars 1984 nr 15 om tilsyn med helsetjenesten
- Lov av 5. august 1994 om vern mot smittsomme sykdommer
Tilhørende forskrifter til nevnte lover:
- Forskrift av 22.08.2011 om kommunal beredskapsplikt
- Forskrift av 20.juni 2003 om innsamling av helseopplysninger i Meldesystemet for smittsomme sykdommer og i Tuberkuloseregisteret om varsling av smittsomme sykdommer
- Forskrift av 17. juni 2005 nr 610 om smittevern i helsetjenesten
- Forskrift av 1. januar 1995 om allmennfarlige smittsomme sykdommer
- Forskrift av 20. desember 2002 om internkontroll for sosial- og helestjenesten
- Forskrift av 3. april 1998 om transport, håndtering og emballering av lik samt gravferd
7. Dokumentunderlag
- Kommuneplan – langsiktig del 2005-2014
- Smittevernplan, revidert 18.03.2012
- Krise-beredskapsplan vedtatt 13.03.2012
- Sosial-og helse-beredskapsplan, delplan til kommunens krise-og beredskapsplan, revidert 09.11.06
- I tillegg har tilsynsteamet gjennomgått det kommunen har dokumentert i CIM.
8. Deltakere ved tilsynet
- Ordfører Liv Grinde
- Rådmann Mette Hvål
- Beredskapskoordinator Grete Sandmann
- Kommuneoverlege David Schebesta
- Rådgiver plan og utvikling, areal Morten Ulleberg
Elisabet Rui
fylkesmiljøvernsjef
Solveig Thorød
førstekonsulent