Hopp til hovedinnhold

Hovedmeny

Historisk arkiv Dette innholdet er arkivert og vil ikke bli oppdatert.

Sammendrag

Fylkesmannen i Hordaland gjennomførte tilsyn med Kasa Ungdomssenter 18. og 19. mars 2015.

Ved tilsynet undersøkte vi hvordan institusjonen gjennom sin styring sørger for at beboerne får forsvarlig omsorg og behandling. Vi så på om det foreligger en overordnet plan for institusjonen og at opphold gjennomføres planmessig, i tråd med barnevernstjenestens formål med plasseringen og i samsvar med beboerens alder og modenhet. Vi undersøkte videre om institusjonen ivaretar krav til beboernes medvirkning og at den enkeltes personlige integritet blir ivaretatt.

Det ble gitt følgende avvik under tilsynet:

Det er ikke klart hvem som har ansvar for at det foreligger en oppdatert plan for den enkelte ungdoms plassering som er kjent for alle.

Bergen, 4. mai 2015

Hilde Ordemann
tilsynsleder

Bente Cecilie Foss
revisor

Brevet er godkjent elektronisk og har derfor ingen underskrifter.

1. Innledning

Rapporten er utarbeidet etter systemrevisjon ved Kasa Ungdomssenter 18. og 19. mars 2015. Revisjonen inngår som en del av fylkesmannen sin planlagte tilsynsvirksomhet i inneværende år.

Fylkesmannen er gitt myndighet til å føre tilsyn i barnevernsloven § § 2-3 b og 5-7. Tilsynsansvaret er presisert i tilsynsforskriften §§ 2, 7 og 8 hvor det blant annet fremgår at tilsynets formå1 er å påse at barna får forsvarlig og respektfull omsorg og behandling.

Formålet med tilsynet er å vurdere om virksomheten tar hånd om ulike krav i lovgivningen gjennom sin styring.

Tilsynet ble utført som systemrevisjon. En systemrevisjon blir gjennomført ved å granske dokument, ved intervju og andre undersøkelser.

Rapporten handler om avvik som er avdekket under tilsynet og gir derfor ingen fullstendig tilstandsvurdering av det arbeidet virksomheten har gjort innenfor de områdene som tilsynet omfattet. Avvik dreier seg om at krav som er gitt i eller i tråd med lov eller forskrift, ikke er oppfylte.

2. Omtale av virksomheten

Kasa Ungdomssenter består av fem avdelinger, Kasa Flatøy, Kasa Morvik, Kasa Tertnes, Kasa Hop og Kasa Sandsli. Hver avdeling har tre eller fire plasser. Kasa Sandsli er en avdeling for ungdommer som trener på en selvstendig tilværelse. Institusjonen er godkjent for plasseringer i medhold av barnevernloven §§ 4-12 og 4-4, 4. ledd. Ved de fire førstnevnte avdelingene er det langturnus der to ansatte til enhver tid er på jobb to eller tre døgn i strekk, det er en times overlapping mellom teamene. Institusjonen har en leder som har ansvar for Kasa Sandsli og to avdelingsledere med ansvar for to avdelinger hver. I tillegg har institusjonen to koordinatorer som arbeider ved to avdelinger hver, de skal binde sammen teamene og går vanlig arbeidsuke.

3. Gjennomføring

Tilsynet omfattet følgende aktiviteter:

Melding om tilsyn ble sendt ut 6. februar. Oversikt over dokumenter som virksomheten har sendt over i forbindelse med tilsynet og oversikt over dokumentasjon som ble gjennomgått under tilsynet, er gitt i kapitlet Dokumentunderlag. Det ble gjennomført åpningsmøte og intervjuer 18. mars, sluttmøte ble gjennomført 19. mars.

4. Hva tilsynet omfattet

Ved tilsynet undersøkte vi hvordan institusjonen gjennom sin styring sørger for at  ungdommer som er plassert får forsvarlig omsorg og behandling. Vi så på om det foreligger en overordnet plan for institusjonen. Videre undersøkte vi om institusjonen gjennom sin     styring sørger for at enkeltopphold blir gjennomført i samsvar med de forutsetninger for plasseringen som fremgår av barnevernstjenestens vedtak og planer. En forutsetning for å gi forsvarlig omsorg er blant annet at det er kjent for alle hva som er målsetting med opphold for den enkelte ungdom, og at det er ens oppfatning av hvordan institusjonen skal arbeide for å nå målsettingen. Målsetting justeres jevnlig, og det er derfor viktig at det skriftlige materialet er oppdatert. Vi undersøkte videre om institusjonen ivaretar krav til beboernes medvirkning og at den enkeltes personlige integritet blir ivaretatt.

5. Funn

Ved tilsynet ble det gitt ett avvik.

Avvik:

Det er ikke klart hvem som har ansvar for at det foreligger en oppdatert plan for den enkelte ungdoms plassering som er kjent for alle.

Avvik fra:

Bvl § 4-5 og rettighetsforskriften  § 1,jamfør kvalitetsforskriften § 1, tilsynsforskriften  § 7 og kvalitetsforskriften  § 12 a.

Avviket bygger på:

  • Alle ansatte skal gjennom å lese planer ia nødvendig informasjon, under dette målsetting for den enkelte ungdom. Det er imidlertid ikke alltid det foreligger oppdaterte, skriftlige planer.
  • Det er uklart hvem som har ansvar for å oppdatere planer ved fravær.
  • Det er uklart hvem som har ansvar for at målsetting for den enkelte ungdom er kjent for alle ansatte til en hver tid.

6. Regelverk

  • FNs barnekonvensjon om barns rettigheter av 20. november 1989
  • Lov om barnevernstjenester av 17.juli 1992 nr. 100
  • Forskrift om tilsyn med barn i barnevernsinstitusjoner  av 11. desember 2003 nr. 1564
  • Forskrift om rettigheter og bruk av tvang under opphold i barnevernsinstitusjon  av 15. november 2011 nr. 1103

7. Dokumentunderlag

Dokumentasjon fra virksomheten knyttet til den daglige driften og andre viktige forhold som ble sendt over ved forberedelsen av tilsynet:

  • Organisasjonskart
  • Institusjonsplan
  • Stillings- og arbeidsbeskrivelse for avdelingsleder
  • Stilling- og arbeidsbeskrivelse for psykolog
  • Stillings- og arbeidsbeskrivelse for koordinator
  • Beskrivelse av rollen som hovedkontakt
  • Kompetanseplan/Opplæringsplan
  • Mal for kartleggingsplan
  • Mal for utviklingsplan
  • Skjema til bruk ved inntak
  • Omtale av praksis for forebygging av vold og seksuelle overgrep og håndtering av vanskelige  situasjoner

8. Vurdering av styringssystem

Styring med tjenestene (internkontroll) forutsetter at ledelsen overvåker egen virksomhet og setter i verk nødvendige forebyggende og korrigerende tiltak ved behov. Ledelsen har ansvaret for rammer og organisatoriske løsninger som gjør det mulig å oppfylle krav i barnevernlovgivningen. Ledelsen skal gjennomgå virksomheten for å kontrollere at iverksatte tiltak funderer som forutsatt.

Ansatte skal ved oppstart av hver vakt :få nødvendig informasjon ved å lese tilgjengelig informasjon om den enkelte ungdom, noe som krever at skriftlige planer foreligger og er oppdaterte. Det er ikke klart hvem som til enhver tid har ansvar for at det foreligger oppdaterte skriftlige planer for den enkelte ungdom, og at nødvendig informasjon om ungdommene er kjent for alle. Utover dette har vi ikke gjennom tilsynet avdekket svikt.

9. Deltakere ved tilsynet

Tabellen under gir en oversikt over deltakerne på åpningsmøte og sluttmøte, og over hvilke personer som ble intervjuet.

Ikke publisert her

Fra Fylkesmannen  deltok:
Bente Cecilie Foss, Ivar Skjolden og Hilde Ordemann, tilsynsleder