Helsetilsynets og statsforvalternes felles strategi for tilsyn med barnevern, sosial- og helsetjenestene 2025-2035
Vårt oppdrag
Statens helsetilsyn og statsforvalterne er én uavhengig faglig tilsynsmyndighet for barnevern, sosial- og helsetjenestene.
Helsetilsynet har det overordnede ansvaret for tilsyn og klagesaksbehandling på våre fagområder.
Vi bidrar til at tjenestene oppfyller samfunnets krav til tillit, kvalitet og sikkerhet. Vi vektlegger brukerinvolvering og dialog, og tar vare på dem som kommer i kontakt med tilsynsmyndigheten.
Vi vil styrke samhandling på tvers av Helsetilsynet og statsforvalterne, og arbeidshverdagen i tilsynsmyndigheten skal være både meningsfull og motiverende. Vi bruker kunnskapsbaserte og rettslige virkemidler for å fremme læring og forbedring, og understøtter tjenestenes eget forbedringsarbeid.
En strategi som gir retning
Det neste tiåret vil bli utfordrende for velferdstjenestene og forvaltningen. Begrensede ressurser og høye forventninger må møtes med effektivisering og prioritering. Vi vil se nyskapende verktøy, metoder og organisering, men også et endret risikobilde. Et virkningsfullt og kunnskapsbasert tilsyn er da en uunnværlig ressurs.
Fremover trenger samfunnet at vi arbeider som én tilsynsmyndighet. Derfor har Helsetilsynet og statsforvalterne sammen utformet strategien Tilsyn 2035.
For å lykkes må vi være godt forankret i oppdraget vårt, skape et faglig og juridisk handlingsrom i takt med samfunnsutviklingen og ta modige grep innen digitalisering og datadeling.
De fire målene i strategien gir oss en klar retning for felles utvikling og prioritering.
Våre fire mål
- Vi skal ivareta innbyggernes rettsikkerhet
- Vi skal være en pådriver for forbedring av tjenestene
- Vi skal levere kunnskap om risiko og svikt både lokalt og nasjonalt
- Vi skal utvikle oss som én tilsynsmyndighet
Mål 1: Vi skal ivareta innbyggernes rettsikkerhet
Vi skal ivareta innbyggernes rettssikkerhet i møte med tjenestene og arbeide for å avdekke risiko som kan få store konsekvenser.
For å nå målet vil vi aktivt bruke handlingsrommet vi har til å modernisere saksbehandling og føre tilsyn med personell, tjenester og systemer, sammenstille kunnskap fra alle tilsyns- og klagesaker i hele Norge og bruke kunnskapen til å prioritere og målrette virkningsfulle tilsynsaktiviteter.
Slik er vi en tillitvekkende myndighet som bruker ressurser til det beste for fellesskapet.
Mål 2: Vi skal være en pådriver for forbedring av tjenestene
Vi skal utføre kunnskapsbasert tilsyn og være en pådriver for forbedringsarbeid som reduserer risiko i tjenestene.
For å nå målet vil vi videreutvikle tilsynsmetodene i dialog med brukere, virksomheter, fag- og forskningsmiljøer, styrke samhandling som lar oss dele data, erfaringer og kompetanse på tvers av embetene og prioritere tilsyn rettet mot faktorer som påvirker kvaliteten i tjenestene.
Slik er vi en troverdig pådriver for kvalitet og sikkerhet.
Mål 3: Vi skal levere kunnskap om risiko og svikt både lokalt og nasjonalt
Vi skal levere kunnskap om lokale og nasjonale risikobilder og gi råd om utvikling av tjenestene.
For å nå målet vil vi styrke statsforvalternes dialog med virksomhetene, utforske nye arbeidsprosesser for tilsyn, datadeling og analyse, formidle tilsynserfaringer og bidra i den offentlige debatten om kvalitet og sikkerhet.
Slik er vi en pålitelig samfunnsaktør.
Mål 4: Vi skal utvikle oss som én tilsynsmyndighet
Vi skal utvikle oss som én tilsynsmyndighet og kjennetegnes av å være en godt forvaltet organisasjon som tar vare på våre medarbeidere.
For å nå målet vil vi videreutvikle tilsynsmyndigheten som en attraktiv og innovativ arbeidsplass, styrke kompetanseutvikling for medarbeidere og ledere og samordne oss med andre myndigheter for å møte fremtidens utfordringer.
Slik er vi en moderne og handlekraftig myndighet.