Kommunene tar kvalitet i tjenester til hjemmeboende eldre på alvor
Stor oppslutning på spørreundersøkelse om tjenester til hjemmeboende eldre gir verdifull informasjon til både kommunene og tilsynsmyndigheten. Samtidig peker svarene på noen risikoområder.
Som en del av Helsetilsynets satsing på tilsyn med helse- og omsorgstjenester til eldre, gjennomføres nå tilsyn med kommunenes ivaretakelse av grunnleggende behov hos hjemmeboende eldre over 75 år. Tilsynet består av ulike aktiviteter som gjennomføres i 2025 og 2026. Blant tilsynsaktivitetene er en digital spørreundersøkelse sendt til alle kommunene, som belyser hvordan kommunene gir en helhetlig oppfølging av eldre pasienter.
321 kommuner og 14 av Oslos bydeler har besvart undersøkelsen, og over 94% sier de vil bruke svar fra spørreundersøkelsen i eget kvalitetsforbedringsarbeid.
– Helsetilsynet berømmer kommunene for innsatsen de har lagt ned i besvarelsen, og ser positivt på at en så stor andel sier de vil bruke svarene til å forbedre egne tjenester, sier direktør i Helsetilsynet, Sjur Lehmann.
Samtidig viser svarene fra spørreundersøkelsen noen risikoområder. Mange kommuner har mangelfull informasjon om pasientens helsetilstand, og for svak oversikt over hvordan pasientene klarer å ivareta egne grunnleggende behov. Uten tilstrekkelig og oppdatert informasjon om pasientens helse- og funksjonsnivå svekkes tjenestens evne til å fange opp tidlige tegn til forverring. Videre indikerer svarene at mange kommuner har ufullstendig dokumentasjon og svake rutiner for informasjonsdeling, noe som øker risikoen for forsinket eller feilaktig helsehjelp.
– Det er avgjørende at hjemmetjenesten har tilstrekkelig kjennskap til den enkelte pasient for å kunne identifisere forverring i helsetilstand, og for å kunne iverksette nødvendige tiltak, sier Lehmann.