Meldeordning for alvorlige hendelser i helse- og omsorgstjenesten
Stortinget har vedtatt en ny meldeordning for alvorlige hendelser i helse- og omsorgstjenesten. Meldeordningen gjelder fra 1. juli 2026 og erstatter varselordningen.
| Dato: | 17.06.2026 |
|---|
Virksomhetene i helse- og omsorgstjenestene har hovedansvar for å følge opp alvorlige hendelser
Meldeordningen tydeliggjør virksomhetenes ansvar for å følge opp alvorlige hendelser som en del av arbeidet med å ivareta kvalitet og pasientsikkerhet. Det er virksomhetene i helse- og omsorgstjenestene som har hovedansvaret for å følge opp alvorlige hendelser:
![]()
«Det er i helse- og omsorgstjenesten at læring og forebygging må skje, og det er kvaliteten i virksomhetenes egen oppfølging etter alvorlige hendelser som først og fremst må bidra til å styrke pasient- og brukersikkerheten, og til å styrke befolkningens tillit til helse- og omsorgstjenesten»
Hvilke hendelser skal meldes?
Hendelser som skal meldes, er:
- dødsfall eller svært alvorlig skade på pasient eller bruker
- som har sammenheng med helsehjelpen eller der en pasient/bruker skader en annen,
- og utfallet er uventet ut fra påregnelig risiko.
Alle meldekriteriene må være oppfylt. Kriteriene er de samme som før.
Hvem har meldeplikt?
Meldeplikten gjelder for alle virksomheter som yter helse- og omsorgstjenester: spesialisthelsetjenesten, kommunal helse- og omsorgstjeneste, private tjenesteytere, tannhelsetjenester, og alle andre virksomheter som yter helsehjelp.
Virksomheter skal melde om alvorlige hendelser i meldeportalen melde.no, som tidligere.
Pasient, bruker og nærmeste pårørende har rett til å melde
Pasient, bruker og nærmeste pårørende har rett til å melde om dødsfall eller svært alvorlig skade etter hendelser i helsetjenesten, via helsenorge.no. Pasienter, brukere og pårørende oppfordres til først å henvende seg til virksomheten som har gitt helsehjelpen, hvis de har spørsmål eller ønsker å gi en tilbakemelding på behandlingen de har fått.
Hva er nytt i meldeordningen?
- Meldefrist på fem dager: Meldinger om alvorlige hendelser skal sendes snarest mulig og senest innen fem virkedager.
- Statsforvalteren er ny mottaker av melding om alvorlig hendelse: Melding fra virksomheter vil automatisk bli sendt til statsforvalteren og Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten (Ukom) med kopi til Statens helsetilsyn.
- Forbedringsrapport til statsforvalteren innen tre måneder: Innen tre måneder etter innsendt melding skal virksomheten sende inn en forbedringsrapport til statsforvalteren, som blant annet skal beskrive:
- hendelsen og mulige årsaker,
- hvilke tiltak virksomheten skal gjøre for at lignende hendelser ikke skal skje igjen, og
- hvordan pasienten, brukeren, nærmeste pårørende og medarbeidere er fulgt opp og involvert i forbedringsarbeidet.
- Møte med pasient/bruker/nærmeste pårørende innen 10 dager etter hendelsen.
Virksomhetene har plikt til å tilby pasienter, brukere og pårørende et møte så snart som mulig og senest innen ti dager etter hendelsen. Formålet med møtet er å utveksle informasjon om hendelsen og avklare pasientens eller brukerens behov for videre oppfølging.
Ny veiledning for arbeid med læring og forbedring etter alvorlige hendelser
Helsedirektoratet har utviklet en guide for å støtte virksomheter i arbeidet med læring og forbedring etter alvorlige hendelser. Guiden dekker hele prosessen – fra melding av hendelsen til
- gjennomgang av hva som skjedde
- ivaretakelse av pasienter, brukere, pårørende og medarbeidere
- tiltak for å forebygge lignende hendelser
- arbeid for varig forbedring
- utarbeidelse av forbedringsrapport
Her finner du guiden: Guide for læring og forbedring etter alvorlige hendelser og veiledning for arbeid med forbedringsrapport - Helsedirektoratet
Statsforvalternes og Helsetilsynets oppfølging av alvorlige hendelser
Ny meldeordning innebærer at oppgavene for tilsynsmyndigheten dreier fra ekstern granskning av enkelthendelser til å veilede tjenestenes oppfølging av alvorlige hendelser og pasient- og brukersikkerhet.
Statsforvalteren følger opp helsetjenestenes forbedringsarbeid. Statsforvalteren vil på bakgrunn av innholdet i meldinger og rapporter, og annen kunnskap statsforvalteren har om virksomheten, vurdere om det er forhold som tilsier behov for nærmere oppfølging. Dersom det er forhold som tilsier behov for oppfølging fra statsforvalteren, vil dette i hovedsak bli gitt som veiledning og støtte til virksomhetens arbeid med forbedring.
Helsetilsynet vil veilede statsforvalterne. Helsetilsynet mottar kopi av meldingene, og vil bruke opplysningene i analysearbeid for å identifisere risikoområder og styrke læring og forbedringsarbeidet i helse- og omsorgstjenesten nasjonalt.
I spesielle tilfeller kan det fremkomme forhold i meldinger og rapporter som tilsier at det er hensiktsmessig og nødvendig at statsforvalteren eller Helsetilsynet følger opp virksomheten med annen tilsynsaktivitet. Det kan for eksempel være ved komplekse hendelser, og hendelser som involverer flere virksomheter og ulike behandlingsnivå i tjenesten.
Støttemateriell og anbefalt lesning
Guide for læring og forbedring etter alvorlige hendelser og veiledning for arbeid med forbedringsrapport (Helsedirektoratet, juni 2026)
Guide for ivaretakelse av pasienter, brukere, pårørende og medarbeidere ved uønskede hendelser (Helsedirektoratet, august 2024)
Statsforvalteren Meld fra om alvorlig hendelse i helse- og omsorgstjenesten (statsforvalteren.no)
Informasjonsbrev til tjenestene (Helsetilsynet, juni 2026)
Informasjonsbrev til tjenestene (Helsetilsynet, februar 2026)
Helsetilsynet (2025): Hvordan kan vi lære av alvorlige hendelser i helse- og omsorgstjenestene?
Ukom (2025): Systemperspektiv i gjennomganger av alvorlige uønskede hendelser
Ny meldeordning – formål og bakgrunn
Formålet med den nye meldeordningen er å styrke pasient- og brukersikkerheten, og særlig å styrke arbeidet med læring og forbedring for å kunne unngå lignende alvorlige hendelser i fremtiden. Det er også et mål å styrke befolkningens tillit til helsepersonell og helse- og omsorgstjenesten. Involvering av pasienter, brukere og pårørende i oppfølging av alvorlige hendelser er et viktig bidrag til å styrke tilliten.
- Endringene følger opp forslag i Varselutvalgets rapport (2023) Fra varsel til læring og forbedring.
- Innholdet i ny meldeordning og bakgrunnen for endringene er beskrevet i proposisjonen 121 L (2024–2025) Endringer i helsetilsynsloven mv. (ny meldeordning for alvorlige hendelser i helse- og omsorgstjenesten).
- Referat fra Stortingets behandling av lovendringer