Hopp til hovedinnhold

Forberedelser I – oppstart av tilsynet (5.1, 5.3 og 5.4)

  • fastsette tilsynets tema, omfang og krav (juridiske målestokker)
  • fastsette hvilke organisasjonsenheter tilsynet skal omfatte
  • peke ut revisjonsleder og velge revisorer
  • vurdere samsvar mellom tilsynets oppgaver og omfang og tilgjengelige ressurser. Ut ifra en samlet vurdering bestemme om tilsynet er gjennomførbart
  • varsle tilsyn
  • etablere den første kontakten med virksomheten
  • innhente relevante dokumenter

Dokumentgjennomgang (5.5)

  • gjennomgå aktuelle styrende dokumenter og resultatdokumenter

Forberedelser II – planlegging av tilsynsbesøket (5.6 og 5.7)

  • vurdere behov for og evt. gjennomføre formøte og samtaler med pasienter/brukere/pårørende og/eller samarbeidende etater
  • utarbeide program for tilsynsbesøket
  • fordele oppgavene i tilsynslaget, klargjøre roller og ansvar for ev. observatør
  • planlegge systematisk informasjonsinnhenting, utarbeide arbeidsdokumenter for bruk ved intervju og ved gjennomgang av resultatdokumenter

Tilsynsbesøket (5.8)

  • gjennomføre informasjonsmøte hos virksomheten
  • innhente, bekrefte og vurdere informasjon fra intervjuer, gjennomgang av journaler/mapper/annen resultatdokumentasjon og ev. befaring og stikkprøver
  • vurdere informasjon om de faktiske forhold opp mot kravene
  • (hvis mulig) trekke en foreløpig konklusjon om det foreligger lovbrudd eller ikke, om tjenestemottakerne får gode og trygge tjenester som resultat av systematisk styring
  • Gjennomføre oppsummerende møte

Utarbeide, godkjenne og distribuere tilsynsrapporten (6)

  • utarbeide utkast til rapport som oversendes virksomheten for bekreftelse, ev. korrigering av faktiske forhold
  • ferdigstille, distribuere og godkjenne endelig rapport

Oppfølging av tilsynet (7 og 8)