Meny
4. Lov og forskriftskrav som har blitt undersøkt i tilsynet
Kommunen tildeler bistand til å administrere legemidler til hjemmeboende pasienter gjennom vedtak hjemlet i helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 første ledd, nr. 6 bokstav a, som omhandler helsehjelp i hjemmet. Bruk av medisindispenser er et tiltak for å gjennomføre denne bistanden.
Kommunen har ansvar for at helsehjelpen er forsvarlig, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1. Helsepersonell har en selvstendig plikt til å yte forsvarlig helsehjelp, men kommunen skal legge til rette for at de kan overholde denne plikten.
Forskrift om legemiddelhåndtering stiller ytterligere krav til helsepersonellet. Forskriftens § 7a, om krav til istandgjøring og utdeling av legemidler, er særlig aktuell, men avgrenset til utdeling, som er formålet med medisindispenseren. I bestemmelsens første ledd stilles følgende krav: «Helsepersonell skal sørge for at riktig legemiddel gis til riktig pasient, i riktig dose, til riktig tid og på riktig måte». Kommunen må legge til rette for dette, uavhengig av om det er helsepersonell eller en medisindispenser som deler ut legemidlene.
Plikten til å føre journal etter helsepersonelloven § 39 er en annen selvstendig plikt lagt til helsepersonellet, som kommunen skal legge til rette for. Nødvendige og relevante opplysninger må journalføres og være tilgjengelige for de som skal yte helsehjelpen og de som skal følge med på den. I tillegg skal journalen være et redskap for å etterprøve helsehjelpen gjennom kvalitetskontroller og tilsyn.
Kommunens tilretteleggingsplikt etter helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1, må ses i sammenheng med kravet til internkontroll og kravet til systematisk arbeid for kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet etter helsetilsynsloven § 5 og helse- og omsorgstjenesteloven § 4-2. I forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten, er internkontrollen nærmere beskrevet, og omtales der som styringssystem. Styringssystemet gjelder for alle ledelsesnivåer og skal være tilpasset kommunens størrelse, egenart, aktiviteter og risikoforhold, jf. forskriftens §§ 3-5.
Legemiddelhåndtering er et område der svikt kan resultere i alvorlige konsekvenser for pasienten. Kommunen skal derfor gjennom kunnskap om egen tjeneste, oversikt over risiko og eventuelle hendelser/avvik, iverksette tiltak for å redusere risiko. Slike tiltak kan være innrettet både mot planlegging, gjennomføring, evaluering og korrigering av tjenestene, jf. forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten §§ 6-9.
Forskrift om legemiddelhåndtering operasjonaliserer og til dels skjerper kravene til internkontroll. Virksomhetsleders aktiviteter etter forskrift om legemiddelhåndtering inngår som ledd i kommunens samlede styringssystem. Slik tilsynet er innrettet og avgrenset, er det styringskravene i forskriftens § 4 sjette ledd bokstavene a og c som er undersøkt. Det vil si kravet om å etablere og oppdatere skriftlige prosedyrer for legemiddelhåndtering, og å sørge for at helsepersonellet får nødvendig opplæring i legemiddelhåndtering.
Pasienten/pårørende skal få informasjon og medvirke i gjennomføring av helsehjelpen, jf. pasient- og brukerrettighetsloven §§ 3-1, 3-2, 3-3 og 3-5.