Egenkontroll nr. 2 – Hva skjer nå, og hva skal dere gjøre?
Om dette dokumentet
Dette dokumentet er et tillegg til Veiledning til barnevernstjenestene om tilsynsaktiviteten i 2024–2025 (heretter kalt LOT-veilederen). Her får dere:
- Oppdatert informasjon om egenkontroll nr. 2 og veien videre
- En oversikt over tidslinje og frister
- Informasjon om endringer (forbedringer) i skjemaene og veiledning som er gjort etter første egenkontroll
- Kontaktinformasjon til relevante personer
Dokumentet er ment som en støtte i arbeidet dere allerede er godt i gang med – og skal gjøre det enklere å planlegge, gjennomføre og følge opp egenkontroll nr. 2.
Hvor de fleste av dere er i prosessen nå:
Over 80 % av landets barnevernstjenester har nå gjennomført første egenkontroll. Med få unntak er alle i gang med å planlegge og innføre forbedringstiltak. Det er en imponerende innsats – og gir et stort potensial for å løfte både undersøkelsesarbeidet og styringen av det. Nå er tiden inne for å ta neste steg.
Mål med egenkontroll nr. 2
Egenkontroll nr. 2 gir dere mulighet til å:
- Vurdere om tiltakene har hatt ønsket virkning, og hvordan dere ligger an i arbeidet med å nå målene for forbedring.
- Ta stilling til om – og hvordan – forbedringsprosessen bør fortsette, eller om resultatene tilsier at det er tid for å planlegge implementering av forbedret praksis som en fast og varig del av undersøkelsesarbeidet og styringen av det.
- Få nyttig erfaring med hvordan følge opp og styre forbedringsarbeid – slik at dere står godt rustet til å lykkes hver gang det er behov for endring.
Egenkontrollen handler ikke bare om å kontrollere om dere har nådd målene – men om å bruke resultatene aktivt til å lære, justere og styrke kvaliteten i både undersøkelsesarbeidet og styringsaktivitetene.
Noen endringer i egenkontrollskjemaene – hva er nytt?
Basert på erfaringer fra første egenkontroll, er det gjort noen forbedringer i både egenkontrollskjemaet og samleskjemaet. Målet er å gjøre utfyllingen enklere og mer presis, og samtidig gi rom for nyanser og refleksjon.
Dette er nytt:
- Noe mer veiledning på enkelte spørsmål
Det er lagt til ekstra forklaringer på utvalgte spørsmål, basert på tilbakemeldinger fra første runde.- I Excel-versjonen finner dere veiledningen nederst i dokumentet.
- LOT-Veilederen er også oppdatert.
- Nytt felt: "Antall dager per sak"
Her skal dere oppgi antall dager fra mottatt melding til første undersøkelsesaktivitet for hver sak dere har gått gjennom. Dette for å få et bilde på variasjonen mellom sakene. - Spørsmål om samarbeid med foreldre og barn er delt i to
Spørsmål 3.7 er nå delt opp, slik at dere vurderer samarbeid med foreldre og barn hver for seg. - Nytt svaralternativ: "Ikke mulig" for samarbeid med barn
Dette alternativet skal kun brukes når det er dokumentert eller åpenbart at barnet – ut fra alder og utvikling – ikke har forutsetninger for å forstå eller delta meningsfullt i en samtale.
Vi ber dere bruke dette alternativet med forsiktighet. - Kommentarfelt for forklaringer og tilleggsopplysninger
Hvert spørsmål har nå et kommentarfelt som kan brukes til å gi kontekst og utdypende informasjon. Det er frivillig å bruke, men kan gi verdifull innsikt i analysen av resultatene.
Viktig informasjon om skjemaet:
Det vil være mulig å be om innsyn i opplysninger som sendes inn via skjemaet og vi vil behandle innsynsbegjæringer etter vanlig praksis. Vær derfor nøye med å ikke skrive inn taushetsbelagte opplysninger. Skjemaet skal brukes til å dokumentere faglige vurderinger på tjenestenivå – ikke enkeltsaker eller personopplysninger.
Slik går dere frem med egenkontroll 2
Last ned reviderte skjema:
Vi har revidert egenkontroll- og samleskjemaene basert på erfaringer fra første runde med egenkontroll. Dere finner de reviderte skjemaene her:
- Last ned de nye skjemaene, og bruk dem slik dere gjorde ved forrige egenkontroll.
- Når dere har fylt ut samleskjemaet og vurdert resultatene, ber vi dere ta stilling til refleksjonsspørsmålene som står nederst i samleskjema.
- Vi oppfordrer til at dere legger til rette for felles gjennomgang av egenkontrollskjema og utfylling av samleskjema blant medarbeidere og ledere i tjenesten, særlig med medarbeidere som jobber med undersøkelser. Det gir rom for dialog og en samlet vurdering av resultatene som bidrar til å styrke forankring og eierskap til resultatene og veien videre.
Ta stilling til når egenkontroll nr. 2 bør gjennomføres
Dere velger selv tidspunktet – det viktigste er at det passer ut fra hvor dere er i forbedringsarbeidet deres. Målet er å få vurdert om tiltakene dere har satt i verk virker, og da må dere kontrollere saker som faktisk er påvirket av de nye tiltakene.
- Gå gjennom undersøkelsessaker som startet etter at forbedringstiltakene ble igangsatt. Dette sikrer at dere vurderer saker der tiltakene har hatt mulighet til å virke.
- Bruk omtrent samme antall saker som ved første egenkontroll. Det gir et godt grunnlag for sammenligning.
- Har dere få saker? Vær pragmatiske. Det er bedre å få innsikt i noen saker enn å vente lenge på å oppnå samme volum som sist – det kan forsinke forbedringsarbeidet unødvendig.
Legg til rette for gjennomføringen
Det er viktig å sette av nok tid – både for ledere og medarbeidere – til å sammen:
- Gjennomføre saksgjennomgang
- Oppsummere og vurdere resultatene
- Diskutere og avgjøre veien videre
Resultatene fra egenkontrollen gir dere et godt grunnlag for å ta stilling til:
- Om forbedringsarbeidet bør fortsette i samme spor, eller justeres for å oppnå målene
- Om det er tid for å planlegge implementering av ny praksis som en fast og vedvarende måte å jobbe med undersøkelser på
- Hvordan dere skal holde oversikt over kvaliteten i arbeidet fremover, og sikre at nødvendige forbedringer blir iverksatt når det trengs.
Vurdere resultatene fra egenkontroll 2, følge opp forbedringsarbeidet og forankre ny praksis
Når dere har gjennomført egenkontroll nr. 2, er neste steg å bruke resultatene aktivt. Det handler om å forstå hva som har skjedd – og om å ta velbegrunnede valg for veien videre.
Vurdere resultatene
- Sammenlign med første egenkontroll: Se om andelen ja, delvis og nei-svar har endret seg – både totalt og på de punktene dere har hatt særlig fokus på å forbedre.
- Reflekter over effekten av tiltakene: Har tiltakene hatt ønsket virkning? Hva kan ha påvirket resultatene? Vurder både tallene og deres egne erfaringer.
- Vær oppmerksom på tilfeldig variasjon: Ikke mist motet hvis resultatene ikke har forbedret seg – eller til og med har blitt svakere, selv om dere opplever at tiltakene har ført til forbedring. To målinger gir ikke nødvendigvis et klart bilde av en trend. Sakene dere har vurdert kan ha vært mer eller mindre komplekse enn i første runde. Se etter mønstre over tid: Ved regelmessige egenkontroller vil dere etter hvert kunne se utvikling og trender – selv om enkeltmålinger varierer.
Beslutte videre oppfølging og styringstiltak
- Hvis dere ser at ønsket forbedring ikke er oppnådd, er det viktig å ta et steg tilbake og undersøke hvorfor. Støttemateriellet Veiledning for forbedringsarbeid inneholder nyttige spørsmål dere kan bruke for å analysere årsakene og finne ut hvordan dere best kan følge opp videre for å oppnå forbedring.
- Hvis dere har oppnådd ønsket forbedring – så er det fantastisk! Neste steg er å sikre at den nye måten å jobbe med undersøkelser på blir en varig del av praksis.
For å få til dette, er det viktig å legge ned tid og innsats i implementeringsfasen, og etablere styringstiltak som gjør det mulig å følge med på kvaliteten over tid og justere ved behov.
Støttemateriellet Veiledning for forbedringsarbeid (se lenke over) og Fagressurs for implementering gir dere nyttige råd, spørsmål og verktøy som kan støtte dere i dette arbeidet. - Erfaringene dere har gjort dere gjennom denne tilsynsaktiviteten – og verktøyene dere har brukt – gir et godt utgangspunkt for å vurdere om praksis er i tråd med regelverket og til det beste for barn og familier.
Flere ressurser for videre læring og arbeid med forbedring og implementering
- Hvordan lærer du deg forbedringsarbeid? – Itryggehender.no
- Forbedringsguiden – Itryggehender.no
- Kvalitetsforbedring – Helsebiblioteket.no
- Fagressurs for implementering av Helsedirektoratets nasjonale faglige retningslinjer mv. - Helsedirektoratet (Relevant for implementeringsarbeid generelt)
Refleksjoner om tilsynet og støtte i det videre arbeidet
Vi ber dere også reflektere over hvilke erfaringer dere har fått fra tilsynsaktiviteten. Innsikten deres er viktig for å utvikle støtte og hjelp, og for å bidra stadig bedre til trygge og gode barneverntjenester fremover.
- Hvordan er det å delta?
- Hvordan fungerer aktivitetene og verktøyene – som egenkontroll, samlet vurdering, veiledning om forbedringsarbeid og erfaringsdeling med andre barnevernstjenester?
- Er det noe dere har savnet eller ønsket dere underveis?
- Hvilke gevinster, utfordringer eller hindringer har dere erfart?
- Hvordan kan erfaringene dere har gjort dere brukes videre i barnevernsarbeidet og i styringen av dette arbeidet?
Vi ber dere dele vurderingene av resultatene fra egenkontroll 2, beslutningene om veien videre samt erfaringer og behov knyttet til tilsynet i Forms-skjema som omhandles i neste avsnitt.
Hvordan sende inn resultater fra egenkontroll 2 – ved bruk av Forms
Frist for innsending for å inngå i nasjonal kunnskapsoversikt:
Helsetilsynet vil analysere og oppsummere resultatene fra egenkontroll nr. 2 våren 2026. Vi oppfordrer derfor alle tjenester som har mulighet til å sende inn resultater fra samleskjemaet innen 31. mars 2026. Merk: Dette er en oppdatert frist og avviker fra den opprinnelige tidslinjen som ble oppgitt i LOT-veilederen.
Forms til innsending:
Etter forrige egenkontroll sendte dere samleskjemaet via e-post til statsforvalteren. I denne runden, ber vi dere sende resultatene fra samleskjemaet, vurderingen av disse, planer for veien videre og refleksjoner knyttet til tilsynet via Forms. Forms fungerer som en digital versjon av samleskjemaet, og er utviklet for å gjøre datainnsamlingen mer effektiv. Dere får lenke til Forms-siden på e-post fra statsforvalteren.
Slik bruker dere Forms:
- Når dere har fylt ut samleskjemaet og vurdert resultatene og veien videre, gå inn på lenken til Forms dere har fått i e-post fra statsforvalteren. Fyll inn svarene fra samleskjemaet, og på siste side en vurdering av resultatene og refleksjoner knyttet til tilsynet. Dette vil ta rundt 10-15 minutter dersom dere har svarene klare på forhånd.
Navigering og lagring:
- Bruk knappene «Tilbake» og «Neste» nederst på hver side for å navigere. Det er ikke mulig å gå til neste side før alle obligatoriske spørsmål er besvart.
- Hver tjeneste skal bare fylle inn ett Forms-skjema, men etter innsending kan dere lagre og ev. redigere svaret – forutsatt at dere har en Microsoft-konto. Dette er nyttig, hvis dere, av en eller annen grunn, ikke rekker å fylle ut alle spørsmålene og må komme tilbake til det senere.
- For å lagre og fortsette senere:
- Huk av for “Nei, skjemaet er ikke ferdig” på siste spørsmål.
- Trykk «Send».
- Trykk «Lagre svaret mitt».
- Når dere er klare til å ferdigstille skjemaet: Finn det lagrede skjemaet på https://forms.office.com og åpne det for å fortsette utfyllingen.
Innsending og videreformidling:
- Helsetilsynet mottar og analyserer Forms-besvarelsene, og videresender dataene til deres respektive statsforvalter. Dere trenger altså ikke sende samleskjema direkte til statsforvalteren slik som ved forrige runde.
En oversikt: Hva skjer når – og hvem gjør hva?
Her får dere til slutt en samlet oversikt over hva som skjer i perioden fra september 2025 til våren 2026, og hvem som har ansvar for hva i egenkontroll nr. 2 og det videre arbeidet.
September 2025 – mars 2026
Barnevernstjenestene
- Informer statsforvalteren om planlagt tidspunkt for egenkontroll nr. 2 – hvis dere ikke allerede har gjort det.
- Gjennomfør egenkontroll av avsluttede undersøkelsessaker som startet etter at forbedringstiltakene ble innført.
- Vurder resultatene: Har tiltakene hatt ønsket effekt? Har dere nådd målene dere satte?
- Planlegg veien videre: Skal forbedringsarbeidet fortsette, eller er det tid for å implementere ny praksis som fast og varig arbeidsform?
- Send inn samleskjema via Forms. Vi ber dere som har mulighet om å sende inn innen 31. mars 2026. Da blir forbedringsarbeidet deres en del av den nasjonale oppsummeringen fra tilsynet – som skal bidra med unik og viktig kunnskap til utviklingen av barnevernsfeltet.
Statsforvalteren
- Er tilgjengelig for spørsmål og støtte dere ønsker og trenger.
- Inviterer til og bidrar i erfaringsdelingsmøter mellom barnevernstjenestene i fylket.
- Bistår med å koble dere til relevant kompetanse ved behov.
- Følger opp progresjon og innsending av resultater – særlig rundt nyttår 2025/26.
Helsetilsynet
- Holder statsforvalterne oppdatert om innsendte skjema og foreløpige resultater.
- Understøtter tilsynsaktiviteten på nasjonalt nivå, basert på behov som viser seg i gjennomføringen, særlig i form av oppfølging av statsforvalterne og utvikling og revidering av støttemateriell.
- Sprer innsikt fra forbedringsarbeidet til myndigheter, kommuneledelse og andre viktige aktører.
Vår 2026
Helsetilsynet
- Utarbeider og deler oppsummerende statistikk på nasjonalt og fylkesnivå.
- Vurderer behov for tilleggstiltak som kan støtte videre forbedring eller implementering i barneverntjenestene.
- Samler, analyserer og publiserer resultater og erfaringer fra tilsynsaktiviteten og barneverntjenestenes forbedringsarbeid.
Statsforvalteren
- Inviterer til "Veien videre"-møter med barnevernstjenestene i fylket. Mer informasjon kommer når vi har fått flere resultater og bedre innsikt i behovene i barneverntjenestene.
Har dere spørsmål eller behov for støtte?
- Faglige eller praktiske spørsmål:
Ta kontakt med statsforvalteren i eget fylke. - Tekniske spørsmål om bruk og innsending av nettskjema:
Elisabeth Sandbakken, Rådgiver,