Meny
3. Metode og omfang
Tilsynet ble gjennomført i 51 kommuner, fordelt på alle de 10 statsforvalterembetene. Denne rapporten sammenstiller og oppsummerer funnene fra statsforvalternes tilsynsrapporter.

Figur 3: Antall gjennomførte tilsyn fordelt på de ulike Statsforvalter embetene.
| Fylke | Antall gjennomførte tilsyn |
|---|---|
| Troms og Finmark | 6 |
| Nordland | 3 |
| Trøndelag | 4 |
| Møre og Romsdal | 3 |
| Vestland | 6 |
| Rogaland | 3 |
| Agder | 2 |
| Vestfold og Telemark | 6 |
| Innlandet | 6 |
| Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus | 12 |
| Totalt | 51 |
Statsforvalterne brukte systemrevisjon som metode i tilsynet. En systemrevisjon har som formål å undersøke om gode og trygge tjenester er resultatet av systematisk styring og kontinuerlig forbedringsarbeid. Helsetilsynet har utarbeidet veiledende materiell til bruk for statsforvalternes gjennomføring av tilsynene. Statsforvalterne innhentet informasjon om medisindispensere og pasienter i forkant av tilsynsbesøkene, inkludert styringsdokumenter og pasientjournaler. Under tilsynsbesøkene ble det gjennomført intervjuer med ledere og ansatte. I tillegg intervjuet statsforvalterne pasienter, og eventuelt pårørende, i hver av kommunene. Pasientene ble valgt ut på bakgrunn av de journalene som ble gjennomgått, og intervjuene ble gjennomført enten via telefon eller ved hjemmebesøk hos pasienten.
Formålet med tilsynsrapportene fra statsforvalterne er først og fremst å gi en tilbakemelding til den enkelte kommune om resultatet av tilsynet. Innholdet i de enkelte tilsynsrapportene er av den grunn tilpasset det enkelte tilsyn. Denne oppsummeringsrapporten har derfor ikke til hensikt å beskrive alle funn, men omtaler de viktigste funnene med tanke på læring og forbedringsarbeid, også i kommuner hvor statsforvalteren ikke har gjennomført tilsyn.
Det er stor variasjon i kommunestørrelse og antall medisindispensere i bruk i hver kommune.

Figur 4: Gjennomførte tilsyn fordelt på kommunestørrelse etter innbyggertall. Inndelingen er basert på SSB sin «Standard for klassifisering av kommuner etter innbyggertall». I oversikten er også bydeler i Oslo medregnet og inkludert i tallmaterialet.
| Antall innbyggere | Antall tilsyn |
|---|---|
| Under 2000 | 1 |
| 2000 - 4999 | 8 |
| 5000 - 9999 | 6 |
| 10 000 - 19 999 | 14 |
| 20 000 - 49 999 | 15 |
| 50000 eller flere | 7 |
| Totalt | 51 |
Statsforvalterne velger vanligvis ut kommuner for tilsyn basert på lokalkunnskap og vurderinger av risiko for svikt på det aktuelle tjenesteområdet. Medisindispensere er ikke like utbredt i alle landets kommuner, og enkelte kommuner har kun tildelt medisindispensere i kort tid. Valg av kommuner baserte seg av den grunn i tillegg på informasjon fra Statistisk sentralbyrå sitt register over helsetjenester, og oversikten over medisindispensere i bruk i de enkelte kommuner. Dette er også en forklaring på at få tilsyn ble gjennomført i de minste kommunene.
I oppsummeringsrapporten har vi brukt sitater fra tilsynsrapportene for å illustrere typiske funn. I sitatene har vi anonymisert hvilken kommune som er omtalt, fordi vi i denne sammenhengen ønsker å synliggjøre hva som kan svikte i praksis og som alle kommuner derfor bør være oppmerksom på.
Vi vil understreke at beskrivelse av lovbrudd, risikoer eller forbedringstiltak, kun gjelder medisindispenser som tiltak. Risiko ved bruk av medisindispenser er ikke sett opp mot risiko ved andre tiltak, som tradisjonell legemiddelutlevering av helsepersonell.