Innhold
5 Nav-kontorets behandling av klagesaken
Meny
Innhold
5 Nav-kontorets behandling av klagesaken
Internserien
5. Nav-kontorets behandling av klagesaken
Klage på enkeltvedtak etter sosialtjenesteloven skal leveres til Nav-kontoret som har fattet vedtaket, se forvaltningsloven § 32 første ledd bokstav a.
Forvaltningsloven § 33 annet ledd slår fast at Nav-kontoret, som underinstans, skal vurdere klagen. Nav-kontoret skal også undersøke grunnlaget for klagen, og forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold. Kort saksbehandlingstid er særlig viktig i nødssituasjoner. Nav-kontorets saksbehandling kan få ulike utfall:
- Nav-kontoret vurderer at klageren har rett i klagen sin. Nav-kontoret må fatte nytt vedtak som erstatter det opprinnelige. Klageren kan klage på det nye vedtaket på vanlig måte.
- Nav-kontoret gir ikke klageren medhold og opprettholder vedtaket. Nav-kontoret må snarest, og så fort saken er ferdigbehandlet, sende saken til statsforvalteren sammen med alle sakens dokumenter og deres egen vurdering av klagen, se forvaltningsloven § 33 fjerde ledd.
- Nav-kontoret vurderer at klageren har delvis rett, samtidig som deler av vedtaket blir opprettholdt. Nav-kontoret må i omgjøringsvedtaket skrive at de har avsluttet klagesaksbehandlingen, og at klager eventuelt må klage på det nye vedtaket fra Nav-kontoret.
Hvis statsforvalteren likevel får oversendt en sak fra Nav-kontoret uten at det er klaget på omgjøringsvedtaket, ber statsforvalteren Nav-kontoret om å kontakte klager for å avklare om hen ønsket å klage på omgjøringsvedtaket. Statsforvalteren skal avvise saken hvis klageren enten ikke ønsket å klage eller lar være å svare Nav-kontoret. Avvisningen skjer i samsvar med forvaltningsloven § 34 første ledd første setning. Hvis klageren klager på omgjøringsvedtaket innen fristen Nav-kontoret har satt, behandler statsforvalteren saken.
Hvis statsforvalteren mottar en klage direkte fra bruker, må statsforvalteren gjøre følgende:
- Sende klagen til Nav-kontoret som har fattet vedtaket. Kopi av brevet sendes til klageren.
- Vurdere om klagen gjelder forhold som haster, for eksempel avslag på hjelp i en nødssituasjon eller midlertidig botilbud. Statsforvalteren bør i tilfellet oppfordre Nav-kontoret om å prioritere klagen.
- Dersom det kommer frem at klageren ikke ønsker at klagen skal sendes til Nav-kontoret, skal statsforvalteren returnere klagen med råd og veiledning om fremgangsmåten ved klage, se forvaltningsloven § 11. Alternativt kan statsforvalteren avklare direkte med klageren per telefon eller brev om saken skal returneres eller oversendes til Nav-kontoret.