Hopp til hovedinnhold
Innhold 3 Meldesystemet IMI

Meny

Innhold 3 Meldesystemet IMI
Andre publikasjoner

3. Meldesystemet IMI

IMI-systemet administreres av EU. Nærings- og fiskeridepartementet er nasjonal koordinator og administrerer IMI‑systemet i Norge. Kunnskapsdepartementet (KD) koordinerer bruken av IMI for saker om yrkeskvalifikasjoner. Sektormyndigheter bruker IMI i sine fagområder, for eksempel Statens helsetilsyn for meldinger om helsepersonell. Det er Statens helsetilsyn som registrerer norske vedtak i IMI og følger opp innkomne meldinger 2. Meldingsplikten følger av yrkeskvalifikasjonsdirektivet artikkel 56 a (tre-dagers frist), som er gjennomført i norsk regelverk.

Meldinger som kommer i IMI er ofte ikke presise med tanke på navn eller fødselsdato. Opplysningene fra IMI skal kontrolleres med Helsepersonellregisteret (HPR) for å avklare om personen har norsk autorisasjon. Feil i fødselsdato og endring eller forskjeller i skrivemåte av navnet fører til at det kan være svært vanskelig å identifisere personen opp mot det som er registrert i HPR.

Meldesystemet er lite brukervennlig på flere måter. Det er lite informasjon i meldingen om grunnlaget for tapet. Det er komplisert og lite egnet for å innhente informasjon som er nødvendig for å vurdere helsepersonellet sin autorisasjon i Norge. Det kan heller ikke benyttes for å ha oversikt over uåpnede meldinger, eller saker der Helsetilsynet venter på mer informasjon om personellet.